Ny digital løsning for Senjalegen

Senjalegen skifter fra 1. juni leverandør av elektroniske tjenester. Den nye avtalen gir en rekke forbedringer i tjenestetilbudet, bl.a. ved at du selv kan se når legen har ledig tid. Samtidig krever det litt mer fra brukerne, bl.a. ved innlogging og første gangs registrering.

Fra fredag 1. juni tilbyr Senjalegen avd Finnsnes og Senjalegen avd Silsand nye og forbedrede elektroniske tjenester. Senjalegen ønsker å gjøre kontakten med legekontoret så enkel som mulig og har nå tatt i bruk ePortal. Løsningen gjør at alle brukere må registrere seg i løsningen ePortal. 

For å få tilgang til tjenesten må du ha fastlege ved Senjalegen, og du må være registrert i legekontorets journalsystem med fullt personnummer og mobilnummer. Velg ditt legekontor og bruk valget "Logg på ePortal her" under "Selvbetjening" i menyen til høyre.

Senjalegen avd Finnsnes

Senjalegen avd Silsand

Du kan ved pålogging velge om du vil bruke "BankID" eller pålogging via kode som du mottar på SMS. Ved sistnevnte løsning må legekontoret ha registrert ditt mobilnummer. I brukeroppsettet skal du fylle ut en del opplysinger om deg selv.

Det er viktig at du fyller ut e-post feltet med en gyldig e-post adresse, da denne adressen benyttes for å sende deg en arkiveringslenke, og senere for å gi deg beskjed når det er svar på ePortal fra din lege. Mobiltelefonnummeret som du angir skal være registrert på forhånd hos legekontoret. Det brukes til å sende deg en pin-kode for å autentisere deg hver gang du logger deg på portalen.

Når du har fylt ut registreringsskjemaet, og har trykket på “Opprett meg”, vil du kort tid etterpå motta en e-post fra noreply@besoklegen.no. Mailen sendes til den e-post adressen du oppga, da du ble registrert som bruker. Trykk på aktiverings-lenken i mailen – ett nytt vindu vil åpne seg, og du vil se at registreringen er fullført.

Du kan nå logge deg inn på ePortalen med ditt brukernavn (fullt person-nummer på 11 siffer) og ditt passord (det du nettopp har opprettet, da du registrerte deg som bruker)

Når du er pålogget, vil du kunne;

  • Bestille time
  • Fornye resepter på fast medisin
  • Skrive til legen eller resepsjonen
  • Lese meldinger fra legen eller resepsjonen

Hver lege har ett begrenset antall timer for bestilling på internett. Ved timebestilling vil du få opp en kalender med oversikt over hvilke datoer og klokkeslett din lege har ledig time. Du kan dermed velge det tidspunkt som passer deg best! Hvis du ikke finner time som passer, kan du kontakte legekontoret på vanlig måte pr. telefon. Øyeblikkelig hjelp-timer bestilles pr telefon! 

Hvis du har problemer med innlogging eller bruk av løsningen, kan du besøke leverandørens hjelpesenter for mer veiledning.

Det er forståelig at det kan synes tungvint og tidkrevende å gå gjennom prosedyren for å opprette bruker, og behovet for å autentisere seg ved pålogginger. Men husk at Senjalegen håndterer dine helseopplysninger, og da må sikkerhet og personvern settes i første rekke! Vi er likevel sikker på at brukere vil oppleve en forbedring i tjenestetilbudet, og vil bli fornøyd med den nye funksjonaliteten som vi nå tilbyr.

PS: Appen som hører til løsningen tilbys for tiden ikke.